Eigen programma

Door: Kees Hermanides

richting_01Met heel erg veel enthousiasme heb ik het manifest gelezen. Natuurlijk kan je over de uitwerkingen van alles zeggen. Maar twee zaken zijn voor mij belangrijk: Het neo-liberalisme wordt aan de kaak gesteld. En wij krijgen als leden eindelijk weer de mogelijkheid om te formuleren hoe het anders kan.

In dit verhaaltje wil ik niet op de inhoud van het manifest ingaan. Maar een aantal suggesties doen voor de te volgen strategie.

Ik start bij het rapport ‘Politiek van Waarde’. Ik merk steeds dat dit rapport te pas en te onpas naar voren geschoven wordt bij activiteiten, die ik voor de partij doe. Dus tijd om het maar eens grondig te lezen. Om het genuanceerd uit te drukken: De kleren van de keizer met een broodje aap toe. Maar uiterst leerzaam.

Nu staat er op zich niet zoveel raars in dit rapport. Overigens ook weinig nieuws. Waar het mij echter om gaat is dat op het moment dat een dramatisch leden- en zetelverlies zich aankondigt, een commissie een verhaal schrijft over een partijvernieuwing waarbij de politieke koers niet aan de orde komt. Ja, je hebt ook mensen die hun auto aan barrels rijden en dan in paniek de banden gaan oppompen. Meestal halen we daar toch even de GGZ bij.

Dat veel leden en kiezers om een bijstelling van de koers pleitten, was helder. Er moest dus een rapport komen met de geur van kritiek en vernieuwing. En dat is van Waarde. Het Kabinet bleek belangrijker.

Ik ga verder niet in op de zin en onzin van het van Waarde rapport. Hoewel ik op de eerste pagina lees, dat emotie moet, heb ik geen zin om me kwaad te maken.
Nou vooruit, nog ééntje. Ik lees bij opdracht 4 dat ‘De grootste veranderkracht in de samenleving schuilt in de kracht van ideeën’. Ik stel mij dan zo voor dat wij de Kuip afhuren en met 60.000 sociaal-democraten gaan zitten denken: ‘Weg met het neo-liberalisme’.
Laten wij ons maar aan opdracht 5 houden: Realiseer een agenda van onderop.

Ik maak dit uitstapje naar mijn favoriete rapport om aan te geven hoe hardnekkig de politieke top vast blijft houden aan de ingeslagen politieke koers. Daarvoor nemen ze zelfs de leden bij de neus.
Gerard Bosman geeft aan dat voor hem het kabinet vandaag nog mag vallen. Ik denk dat Gerard binnen driekwart jaar op z’n wenken bediend wordt. Kijk naar de peilingen. Kijk maar naar de verschuiving van de opvatting over dit Kabinet onder de bevolking. Kijk naar de langzame verschuiving naar rechts van D’66. Er wordt voorgesorteerd voor een nieuwe combinatie. Ik wed dat het struikeldraad ‘herziening van het belastingstelsel’ heet.
Maar Gerard geeft heel terecht aan dat als het Kabinet valt, de PvdA in verwarring achterblijft.

Mijn conclusie is dat als we de partij linksom willen krijgen, we niet zo erg veel tijd hebben en de weerstand van de partijtop heel groot is, zolang het Kabinet nog zit.

We zijn het manifest ‘Met vertrouwen linksom !’ momenteel in werkgroepen aan het concretiseren. Een prima aanpak.
Toch wil ik een aantal suggesties voor de strategie doen.
Op dit moment richten we ons heel erg op de politieke ledenraad. Ik denk dat we het daarvan niet moeten hebben. Zo zie ik in de bijeenkomst van 31 mei een programma rond vier nogal abstracte thema’s. We kunnen onze suggesties dan aan thematafels bespreken met de politici. Als ik lees dat er bijvoorbeeld gesproken gaat worden over ‘waakzaamheid waar het gaat om fundamentalistische gemeenschappen’ vrees ik dat we beter meteen aan de borreltafel kunnen gaan zitten. Natuurlijk zijn er fundamentalistische gemeenschappen. Ik denk dat er op moslims gedoeld wordt en niet op Nijkerk en Staphorst. Maar hoe belangrijk of bedreigend zijn die? Hoe komt het nu dat die ontstaan, heeft dat misschien iets met tweederangsheid te maken? Maar vooral ook de vraag hoe rechts (en dan niet alleen de PVV maar ook de coalitiegenoot) probeert te profiteren van de angst voor fundamentalisme. In dat opzicht is de moslim van nu, de communist uit de jaren van de Koude Oorlog.
Ik vrees dat dit soort analyses niet aan de thematafels gemaakt gaan worden.
Wat overblijft, zijn dan handige suggesties die we aan Kamerleden meegeven. Niks mis mee, maar het heeft weinig te maken met het linksom bijbuigen van de koers. Stel ik kom met een voorstel dat er een Bankenwet moet komen om de invloed van banken aan banden te leggen. Het zal aan de thematafel met gejuich en schouderkloppen ontvangen worden. Het is nieuw, het is links en het is geboren uit de basis van de Partij. ‘Deze ledenraad is heel vruchtbaar en inspirerend geweest’ zal in de slottoespraak klinken. En….je hoort er nevernooit meer wat van. En dat is logisch. In de politieke praktijk van alledag met dit Kabinet past zelfs het praten er over niet. De fout die ik gemaakt heb, is dat de machtsvorming ontbrak om een dergelijke voorstel door te zetten.

We hebben helaas niet alleen goede ideeën nodig. Maar ook aanhang om door de weerstanden van de partijtop heen te breken. Hun belang ligt bij het voortzetten van het Kabinet.

Mijn suggesties voor de strategie zijn de volgende:
• Wij laten niet langer het tempo, vorm en onderwerpkeuze bepalen door deze ledenraad.
• Ons doel is om vanuit het manifest met een concreet en samenhangend politiek programma te komen.
• Daarvoor zijn de ingestelde werkgroepen een heel goede start. Mijn suggestie is deze werkgroepen te vragen er vroegtijdig deskundigen en vooral ook groepen/afdelingen bij te halen, waarmee we kunnen samenwerken. Momenteel zijn er nogal wat groepjes actief die rond allerlei thema’s georganiseerd zijn. Migratie, racisme, opkomst van rechts, komende handelsverdragen van Europa met Amerika. Mijn indruk is dat heel veel van die groepen op enig moment stuiten op de wetten van het neo-liberalisme. En dat is het punt van herkenning.
• Tenslotte wil ik voorstellen dat we als werkgroepen gezamenlijk een aantal politieke analyses en uitgangspunten formuleren. Samenhang in een uitgewerkt politiek alternatief is dan wat sneller te bereiken. En wat mij betreft gaat het in die analyse er om dat het neo-liberalisme de democratie aantast. En in de oplossingen dat als wij geen systematische achterstelling willen, wij de economische krachten toch eens wat aan banden moeten leggen.

Geef een reactie

