Wie leidt de PvdA?


Door: Tom van Doormaal

Het moet toch maar: heeft er nog iemand de leiding?
De vraag komt op, nu mijn afdeling braaf een schrijven rond stuurt, wie op de lijst wil voor de volgende verkiezingen. Ik dacht: ik? Maar voor wat voor politieke partij ben ik eigenlijk?
De meesten van ons zagen een verpletterende nederlaag wel aankomen, de top van de PvdA niet of niet in die mate. Dus ik begrijp dat ze een bescheiden opstelling kiezen en ruimte maken voor anderen. Dat is prima.
Tegelijk, de electorale mokerslag is uitgedeeld en de simpele vraag is, wat nu?

Linksom heeft een avondje georganiseerd in het nieuwe, verstopte partijbureau in Amsterdam, waar Adri Duivesteijn een inleiding hield. Het leverde mij een inspirerend contact met Daan Sanders, oud wethouder en leeftijdgenoot. Wij bogen ons uren over de vraag wat de reden is om nog te geloven in de sociaaldemocratie.
Er was ook een initiatief van de WBS, die Paul Depla had ingehuurd, om in het land meningen van partijgenoten te vernemen. Het klinkt wat afstandelijk, maar zo kwam de mail over: haastig, vier bijeenkomsten, op nog nader te melden locaties, met een diffuse agenda. Misschien liggen boeiende verslagen ter tafel, misschien was de inspiratie groot.
Maar ik hoor helemaal niets.

Linksom wilde een vervolg, maar wat en met wie? Daan Sanders heeft zijn Rode Boekje, ik heb een hoek in mijn brein, waar alleen sociaaldemocratische gedachten rondsnorren. Adri Duivesteijn is doorgaans ook bereid de pen te pakken en sleepwerk te doen.
Het initiatief van de WBS en Depla kent tot dusver evenmin een vervolg. Ik heb althans na de oproep ergens op te draven, niets vernomen. Dat het Partijbestuur wonden likt, snap ik wel, maar daarom hoef je toch niet op je handen te zitten?
De PvdA heeft nog steeds een behoorlijk aantal leden. Die vragen volgens mij om inspiratie en leiding.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geef een reactie

